Genieten nu het nog kan - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu Genieten nu het nog kan - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu

Genieten nu het nog kan

Door: Tobias

Blijf op de hoogte en volg Tobias

01 December 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Opa en oma,
Op visa-run was iedereen behulpzaam, soms oprecht, soms om er wat geld mee te kunnen verdienen. Maar ze hielpen ons allemaal goed. Als je even wat rond staat te kijken vragen ze of ze je kunnen helpen.
En qua eten, kan makkelijk aankomen haha, super lekker, wel vegetarisch :)

Tante Leen,
De taxi's verschillen van normale taxi's tot hele grote luxe auto's. Maar de bussen zijn meestal afgedankte Europese bussen, dus verouderd. We betalen hier met Colonnes en Amerikaanse Dollars, beide kan. Pinnen gaat ook (wel 2,5 uur reizen), wel moet je kijken bij welke bank, want het werkt niet bij elke bank.

------------

Okee om nog even op de wespen in te gaan. Toen we terug kwamen van visa run moest ik de volgende ochtend dus wat nesten uitgraven. Dus ik haalde buiten mn kleren van de waslijn en nam ze me de slaapkamer in. Dus ik trok de broek aan en alles begon te branden. Zat er dus een wespennest in mn broek. Ik heb nog nooit een broek zo snel uit gehad! Maar wel 20-30 beten.. ging kapot van de pijn en het begon op te zwollen. Maar na een paar uur ging het weer beter gelukkig.

We hebben de afgelopen tijd een paar dagen heel wat regen gehad, maar ook heel wat dagen achter elkaar zon gehad en lekker gezwommen in de zee en vanaf het boatdock in het kanaal gesprongen haha. Maar de zee was wel echt genieten! Leuk in de golven rond gaan haha.

Ook de kok was al een tijdje niet geweest want ze had geen oppas ofzoiets, dus we hadden nu een kook schema voor de lunch en savonds kijken we maar wat we eten. Gaat goed en al wat lekkere dingen gemaakt. Pastas, brood achtig iets en soep. Maar nu is het eind van de maand dus gekomen, dus ze zal ook niet meer terugkomen, wordt dus veel koken :)

Ik heb ook het pakketje van thuis gekregen met de installatie dvd's er in, heb mijn laptop dus opnieuw geïnstalleerd, en ja hoor, het werkt weer! Dankjewel pap! Kan weer vooruit!

Vrijdag zijn we nog meer een paar man vlug op een neer naar Tortuguero geweest. Even een oreo milkshake en wat chips halen.
En toen we terug kwamen... happy Thanksgiving (wat het ook is?). Super gezellig! Heerlijke groentemaaltijd, fruitsalade, sangria en een soort snicker-koekje-pudding :-) Daarna mocht het zoontje van de station manager ook nog een kartonnen schildpad kapot slaan die we hadden opgehangen! Vol met snoepjes!! En er zat ook nog voor iedereen een snicker en n zakje m&ms in! :-) gezellige avond met lekker eten! Ook meteen een beetje het afscheidsfeestje van de coördinatoren.. jammer dat ze gaan (weg zijn, zijn zojuist vertrokken)!
Ook is een van de herpetologen (reptielenkundigen) gegaan en de andere zal in de komende dagen gaan. Het wordt dus rustig!
Morgen krijgen we nog 3 vrouwen uit Canada voor 1 week,.. maar wat die komen doen is mij een raadsel, zoveel is er niet meer.

En, dan het nieuws.. de rivier is 20 cm gestegen sinds gister, morgen gaan we beginnen met het voorbereiden op de overstroming. Waarschijnlijk staat het station dus over een paar dagen helemaal blank! We zullen zien!

Internet is nog langzaam, maar foto's volgen! (probeer ze op deze blog te zetten haha) Oja ik heb nog hele mooie foto's, maar ik zit aan mijn limiet helaas, anders moet ik gaan betalen. Dus hierbij zijn jullie allen uigenodigd om na mijn stage alle foto's te komen bekijken :)

  • 01 December 2013 - 21:57

    Mam:

    Tobias, Thanksgiving is een nationale feestdag in de Verenigde Staten en Canada waarop dank wordt gezegd (traditioneel aan God) voor de oogst en voor allerlei andere goede dingen. Je kunt toch googlen hè, haha.
    En zo'n kartonnen (of vaak papier-maché) voorwerp stuk slaan waar dan veel snoep uitgevallen komt heet een pinata (pinjata).
    Zo... en nu kun jij ze gaan vertellen over onze feestdag, 5 december!

  • 01 December 2013 - 22:49

    Ellie:

    Hoi Tobias,
    Ik zat echt op een verslag van je te wachten. Had van de week al informatie ingewonnen bij jullie mam omdat 't wat langer duurde. Ze vertelde al dat je laptop weer werkte door de dvd die jullie pap verzonden had.
    Maar het gaat nog goed dus.
    En volgend jaar mag je het 5-dec feest hier weer mee vieren. Jullie mam zit echt te wachten op een leuke surprise!
    Nu veel succes met de voorbereidingen voor de overstroming.
    groetjes, Cees en Ellie

  • 02 December 2013 - 09:10

    Opa En Oma:

    Hoi Tobias.
    Goedemorgen vanuit Oirschot. Ja hier is het 9.00 uur in de morgen.
    Zo weer een mooi verhaal.Het is toch wat als je iets lekkers wilt dat je dat in een ander
    dorp moet halen.
    Fijn dat je laptop het weer doet. De onze ook, heeft jullie pap ook gemaakt.
    Het is te hopen dat het met de overstromingen mee valt.
    of is dat daar op deze tijd gewoon.
    Hier is het van de week Sinterklaas, maar dat weet je.
    Wij doen dit jaar niks, moet er nog aan wennen, jullie zijn ook allemaal zo vlug groot.
    Maar dan komt de Kerst eraan, ook gezellig.
    Met Oma wordt het minder, ze is slecht te verstaan, gisteren ging het iets beter.
    Verder hier alles zijn gangetje,
    Wat is de temperatuur bij jullie. Hier nu de zon en en 5 Graden, voor OPa
    veel te koud. dat word nog wat van de winter met hem. Kan hij best maar bij de kachel blijven.
    Doei Tobias, tot de volgende blog.
    Groetjes van ons. xxx

  • 03 December 2013 - 22:05

    Jan En Elly:

    Hey Tobias, ik had wel willen zien hoe vlug jij uit je broek ging met die wespen, haha. Wel schrikken zeg, maar gelukkig dat de pijn binnen een paar uur wegtrok. Ben benieuwd hoe het jullie gaat als het station blank staat. Kan me er hier geen voorstelling van maken. Zeker komen we na je stage de foto's bekijken. Het is nu avond en ontzettend mistig en 0 graden. Brrrrr koud hier. De zwarte Pieten krijgen het nog moeilijk boven op de daken, haha. Geniet en nog veel plezier. We blijven je volgen.

    Groetjes Jan en Elly

  • 04 December 2013 - 00:04

    Tante Leen:

    Hoi Tobias,ben wel laat met mijn reactie,gelukkig is alles goed afgelopen na de bijensteken, je zult wel erg geschrokken zijn, ik denk wel dat je iedere keer als je de was afhaalt eerst kijkt of er geen beestjes in zitten, gelukkig doet je laptop het weer, het weer is minder{ zo rond het vriespunt }, ik hoop dat het meevalt met de overstroming en dat jullie geen gevaar lopen, ik ben benieuwd hoeveel foto,s je al gemaakt hebt, nou tot je volgende bericht maar weer, het allerbeste en tot horens, Groetjes Tante Leen

  • 07 December 2013 - 13:47

    Freddy:

    Ha neefje hoe ist daar?
    Zo te zien wel goed aan je kleur tenminste.
    Zie alleen geen schilpadden op de foto's het meeste is eten,
    ook goed natuurlijk. Ik hoor het wel als je terug bent.
    Misschien rook ik dan nog steeds niet haha (nu al 3.5maand nie)

  • 08 December 2013 - 22:11

    Tante Ans:

    Nou, ik ben nog een beetje later met mijn reactie dan tante Leen haha. Maar weer leuk om te lezen hoe het met je gaat.
    JIj zult nog vaak in je broekspijp hebben gekeken denk ik. Toch vermoed ik dat je wel langer last hebt gehad dan die paar uur, ook al zal het daarna wel wat minder met de pijn zijn geweest. Had van Eelke al gehoord wat er was gebeurd, moet er niet aan denken hoor. Brrrr.

    Wat gaan jullie eigenlijk doen tegen een overstroming? Zakken zand?
    En is het puur toeval dat er nu zoveel regen valt of komt dit vaker voor bv. regenseizoen?

    En wat doen jullie nog meer naast de kok vervangen? De schildpaddentijd is afgelopen dus wat is er voor jullie nu nog te doen? En met hoeveel zijn jullie daar nog?

    Hoeft niet overal antwoord op te geven hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig haha.

    Je bent al weer enkele weken over de helft van je tijd daar. Nog even, zo na nieuwjaar, en je kunt de weken weeer gaan aftellen. Is toch ook wel weer een raar idee denk ik ,maar ook wel fijn natuurlijk.
    Maar goed, zover is het nog niet.

    Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Hallo allemaal, Ik ben dus Tobias, als je deze link hebt gevonden zal je me vast wel kennen. Ik ga me hier denk ik ook vooral focussen op mijn echte kennissenkring, en dus minder op de SSCS supporters uit de hele wereld (wel de Nederlandse dus!. ..,dit wordt waarschijnlijk gewoon allemaal Nederlands. Ik ben nu sinds eind augustus voor 5 maanden in Costa Rica. Ik ga onderzoek doen naar het verband tussen de legselgrootte en het nestsucces bij de groen zeeschildpad. Ik zal hier mijn avonturen bij gaan houden.

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 13702

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Costa Rica: Zeeschildpadden onderzoek

Landen bezocht: