Surveys en verbouwingen - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu Surveys en verbouwingen - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu

Surveys en verbouwingen

Door: Tobias

Blijf op de hoogte en volg Tobias

20 December 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Haha tante Leen, maar ik heb de snelkookpan niet betaald :P Maar heb me inmiddels kunnen scheren met een geleend scheerapparaat, maar die is nu ook weg, dus nu gaat het wel groeien totdat ik terug ben.

Tante Ans,
Het is nu echt alleen Bart en ik, ookal zul je hier onder zometeen wel lezen dat er nog twee bouwvakkers bij zijn gekomen. Maar voor de rest is alleen de station manager er af en toe. Dus echt alle vrijwilligers en stagaires zijn weg.
Met de coördinatoren hebben we nu veel contact via de mail, maar dat is voor het verslag. Wij maken nu dus ''alle'' beslissingen voor het schildpaddenonderzoek en voeren de rest van de onderzoeken uit.

Cees & Ellie,
Is inderdaad raar, maar we hebben helemaal niet het gevoel dat het kerst is, met deze temperaturen! Dus we zien maar haha. Ik denk dat we gewoon wat lekkers koken en dan misschien even Skypen :)

----

Ben ik weer even :) Hier alles nog zijn gangetje! Sinds de laatste keer is er het een en ander veranderd. Zo zijn wij nu dus vort alleen en doen we alle onderzoeken. We gaan nu dus nog steeds iedere ochtend (of wat later) op nest check om alle nesten (nu nog maar 2 haha) te controleren! Helaas zijn de laatste nesten niet echt goed… of gestroopt of de honden eten ze op, klote!
Maar we gaan dus ook twee keer per week op zoogdieronderzoek en één keer per week op kaaimanonderzoek.

Vorige week vrijdag was ons eerste zoogdieronderzoek, we gingen toen hier achter het kamp de jungle in met de man van de station manager. Hij is echt zooo goed! Hij ziet echt alles en weet met wat sporen het aantal dieren te tellen, talent heeft ie zeker! Het was ook leuk om te doen, lekker door de jungle ploeteren en sporen tellen, identificeren en vastleggen met gps. En ondertussen proberen geen water in je laarzen te krijgen, want soms staat het water best hoog en moet je dus van tak/stronk naar stronk springen, spelletje zullen we maar zeggen! We hadden wat sporen van twee soorten zwijnen (peccary) gezien, armadillo sporen, maar ook sporen van tapirs en nog wat aapjes en vleermuizen gezien! Die vleermuizen zijn trouwens ook gaaf! Die knagen bladeren door zodat ze omknakken zodat ze een tentje hebben. Maar ze weten dit zo te doen dat de sapstromen nog wel blijven gaan en het blad nog blijft leven, en ook hebben ze heel veel verschillende tactieken om te knagen zodat ze bij verschillende bladsoorten nog steeds een tent krijgen! Heel leuk!

Daarna hadden we ’s avonds kaaimanonderzoek. We gaan dan in het donker met een bootje de rivier op opzoek naar kaaimannen. Hiervan schatten we dan de leeftijd (in 3 categorieën) en leggen we de zone (open, rand of vegetatie) en de GPS locatie vast. Heel leuk om met een zaklampje naar de reflecterende ogen te zoeken! Totdat m’n lampje natuurlijk op ging.. zul je altijd zien haha.

De volgende dag hadden we weer zoogdieronderzoek, maar dan hier op/rond de berg! Heel leuk! We zagen vooral armadillo sporen, maar ook sporen van een tapir! En ook weer aapjes gezien! Deze route is vooral leuk omdat het wat heuveliger is natuurlijk en niet alles vol met water staat (wat soms ook wel wat heeft). En dan zijn er daar ook heel wat HELE grote bomen! En mooie rotswanden.

Vandaag hebben we alle surveys op één dag! Dus zoogdier bij het kamp, schildpaddenonderzoek, zoogdier op de berg en kaaiman in de avond. Dit omdat de man van de station manager weg moet morgen. Druk dagje, maar wel leuk! En het is mooi weer! We hebben net de zoogdiertocht achter het kamp gedaan en gaan zo de nesten controleren van de schildpadden.

Om nog even op het weer terug te komen, we dachten afgelopen week dat het regenseizoen begonnen was! Het heeft heel wat geregend! De rivier stond opeens ook heel hoog. Maar nu is het weer heel mooi weer, gister al trouwens! Zonnetje en de rivier is weer gezakt. Dus tot nu toe nog geen overstromingen :) Ookal stond van de week wel de hele tuin blank, maar dat was gewoon door de regen en niet door de rivier.

Ik heb het tussentijdse verslag ook ingeleverd gisteren, dus daar krijg ik nu feedback op en dan ga ik het verbeteren en dan lever ik de uiteindelijke versie op 13 januari in. En dan zijn we klaar.

We hadden hier een gebouwtje staan waar de coördinatoren in sliepen, deze hebben ze nu afgebroken om een nieuw gebouw van twee verdiepingen er neer te zetten. We hebben nu dus twee bouwvakkers hier bij ons wonen, die dus heel de dag aan het klussen zijn. Dus er zijn nu wel weer wat mensen bij ons, is wel gezellig! Ookal is Spaans praten nog steeds niet echt makkelijk haha.

Inmiddels hangt ook overal wat kerstversiering! Bedankt voor de kadootjes papa, mama, opa en oma! Maakt het toch een stuk gezelliger! En de bellenblaas houdt ons ook wel bezig! :) Elke’s kadootje krijg ik nog haha :)

Gisteren was het dus ook mooi weer, en aangezien ik zoveel hier binnen had gezeten met die regen wilde ik echt naar buiten toe! Deden we natuurlijk ook wel in de ochtend, om nesten te checken, maar ik wilde even weg. Dus aangezien het mooi weer was eindelijk tijd om te kanoën! Dus lekker 1,5 uur op de rivier gezeten, waarvan een half uur samen met brulapen bij een boom gezeten. Ik zat 3-4 meter van hun af en ze zaten gewoon lekker rustig blaadjes te eten en de baby aapjes kwamen van de ruggen van de moeders af en zaten een beetje rond te lopen in de boom, leuk! Genieten!



  • 20 December 2013 - 16:37

    Opa En Oma:

    Heeeeeeeeeeeeeee. daar zijn we weer.
    Wat heb je het weer druk gehad. en weer veel gedaan.
    Wat leuk al die dieren, en de apen, komen die niet naar je toe, of zien ze je niet.
    Ja, bijna kerst maar vandaag is het 9 graden, dus hier ook geen witte kerst denk ik.
    Wat zijn armadillo,s, zijn dat apen.
    Maaikel begint morgen aan de stoep, kan zo beginnen met leggen.
    Opa heeft de stenen er al uit en goed vlak gemaakt.
    Ik heb van de week weer veel kerststukjes gemaakt, en ook hier het huis versierd.
    Nu we hopen dat je het nog enkele weken daar uithoud, maak er maar wat van,
    maar dat zal wel lukken,
    De bouwvakkers blijven die bij jullie slapen, dus die kunnen niet iedere dag op en neer.
    Verder wensen we jullie toch hele fijne dagen, ook al zal het wel rustig zijn.
    Vele Groetjes Opa en Oma.

  • 20 December 2013 - 16:58

    Mam:

    Hey Mowgli, geniet nog maar effe, hier zijn we al aan het aftellen, haha.

  • 20 December 2013 - 23:40

    Tante Leen:

    Wat een verslag zeg, dus ook weer eens wat anders gedaan dan alleen maar schildpadden bekeken en onderzocht, wel interessant, nou het allerbeste maar weer, en heel prettige kerstdagen en alvast een gelukkig 2014, Tot ziens en de groeten

  • 23 December 2013 - 14:27

    Ellie:

    Lekker om een winter over te slaan en daar te genieten van het warme weer en de natuur. Fijne feestdagen, hoe je het ook viert, en als het januari is is je thuiskomst ook weer dichterbij.
    Groetjes, Cees en Ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Hallo allemaal, Ik ben dus Tobias, als je deze link hebt gevonden zal je me vast wel kennen. Ik ga me hier denk ik ook vooral focussen op mijn echte kennissenkring, en dus minder op de SSCS supporters uit de hele wereld (wel de Nederlandse dus!. ..,dit wordt waarschijnlijk gewoon allemaal Nederlands. Ik ben nu sinds eind augustus voor 5 maanden in Costa Rica. Ik ga onderzoek doen naar het verband tussen de legselgrootte en het nestsucces bij de groen zeeschildpad. Ik zal hier mijn avonturen bij gaan houden.

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 13706

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Costa Rica: Zeeschildpadden onderzoek

Landen bezocht: