De eerste dagen - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Tobias

Blijf op de hoogte en volg Tobias

01 September 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Wat zullen we zeggen.. wat een avontuur!! :-) Dinsdag zijn we dan vertrokken vanuit Amsterdam. We zijn vanaf daar naar Panama-stad gevlogen om daar over te stappen op het vliegtuig richting San José. Dit was nog even een avontuur want de transit borden zijn hand geschreven en bij dat van ons stond San José Guatamala, je hebt blijkbaar een San José in Costa Rica en in Guatamala. Uiteindelijk bleek het de goede te zijn en vloog hij naderhand door naar Guatamala.
Dus we vlogen weer aan, in het vliegveld het papierwerk ingevuld, wat ook nog wat moeilijk bleek. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen en zijn we in Costa Rica belandt zonder problemen.

Meteen buiten het vliegveld werden we aangesproken door een chauffeur. Maar we wilden eerst wat eten en drinken hebben. Hij is het mee wezen kopen en hielp ons even. Daarna zijn we naar het hotel gereden, wat een rit... overal auto's midden op de weg, een geschaarde vrachtwagen, links en rechts inhalen, hard rijden en vol op de rem, ja we hebben alles meegemaakt.
Toch zijn we nog veilig aangekomen bij het hotel. Het was een heel net hotel met een goed bed en een fijne douche. Dus even opgefrist en naar bed. Sochtends het ontbijt, we wisten niet wat te verwachten, maar wat een luxe. Het was een heel luxe en uitgebreid ontbijt. Ze hadden alles en super lekker!
Daarna zijn we redelijk vroeg vertrokken richting het busstation, daar tickets en drinken gekocht met handgebaren, ze konden geen Engels. Na de bus naar Cariari te hebben gehad moesten we richting La Pavona, gelukkig was er een Engels sprekende reisgids die ons hielp met tickets voor de bus en boot. Wat een wegen, het ging van asfalt naar grind naar zand/modder. Nadat we bij la Pavona gearriveerd waren namen we de boot richting Tortuguero, om bij San Fransisco uit te stappen. Daar kwam iemand van de organisatie ons op halen. We gingen met een bootje door de kleine riviertjes naar het kamp. Echt super mooi! Midden door de jungle. En om het beeld compleet te maken; het rook naar de fata morgana in de efteling.
We waren er redelijk snel. Onderweg hebben we kaaimannen en slingerende apen gezien! Heel dichtbij en super mooi!

Dus toen begon het, het onderzoek en de patrouilles. Het is even wennen om snachts en soms ook nog tot in de middag te moeten werken. Een hele andere dagindeling dan thuis.
Het is wel leuk om te doen! Heb 4 schildpadden gezien en al heel wat nesten in de ochtend! Helaas ook een aantal die waren opgegeten door honden.. ook hebben we de eerste nacht een stroper gezien, helaas mogen we daar niets tegen doen. Is ook niet slim om te doen aangezien zij waarschijnlijk een machete bij hebben.

Maar.. doordat er een toename is in het aantal stropers zijn er sinds gisteren 10 Zwaar bewapende kustwacht mannen op het kamp, welke mee gaan op patrouille. Dus vannacht waren we met 3 man op patrouille plus 3 mannen met mitrailleurs haha. En ze menen het! Ze hebben de wapens al een paar keer gereed gehouden. Vandaag hebben we dan ook een heel uitgebreide uitleg gehad over wat te doen in verschillende scenario's. alles toppie! Wij blijven uit de buurt mochten hun actie gaan ondernemen. So I will be fine.
Ik mag vanavond weer op patrouille, ben benieuwd.

Verder is het kamp wel oké. Het is even wennen aan de gebruiken, zoals op de wc: If its yellow let it mellow, if its brown flush it down. En wcpapier moet in een emmer en mag niet doorgespoeld worden.
We hebben een roulatie schema voor het schoon maken van het kamp, werkt best goed.

Het eten hier is super! iedere ochtend vers brood en met lunch en diner warm eten wat echt lekker is! We hebben 1 a 2 koks die voor ons koken! Super!

Dus dat was het denk ik wel, ik zal nog wel een keer wat foto's plaatsen.

Heb het naar m'n zin en het is leuk. Maar het is wel wennen aan de omstandigheden, het ritme en niet thuis zijn.

Bye

• 01 September 2013 - 08:00

's Mam:

Leuk om te lezen, Tobias. Hoop dat je leuke dingen meemaakt en geniet. X

• 01 September 2013 - 08:36

Marjan Van Doremalen:

Hoi Tobuas
    Lees je verslag en zoals je schrijft heb je t nu al super naar je zin daar, goed ontbijt en lunch dus geniet ervan want times fly. En dat het een avontuur wordt geloof ik achter mekaar. Dus geniet en ik wacht op je volgend verslag. Groeten

• 01 September 2013 - 08:58

Ellie :

Hoi Tobias,
    Jullie pap/mam hebben ons natuurlijk al goed op de hoogte gehouden, maar zo van jou iets lezen maakt 't echt werkelijk. We wachten op je volgende verhaal. Groeten, Cees en Ellie

• 01 September 2013 - 10:17

Opa En Oma.:

Heeeeeeeeeeeeeeeeeee Tobias.
    Fijn dat je goed bent aangekomen, samen met Bart.
    Dus al van alles meegemaakt voor dat je er was.
    Wat je geschreven hebt is leuk om te lezen. en geniet er maar van.
    En natuurlijk ook leren. Maar dat lukt wel en zeker als je het leuk vind.
    En lekker eten is ook belangrijk.
    Groetjes.xxx

• 01 September 2013 - 11:03

Ome Fred:

Veel plezier daar en stuur maar wat foto s van oude americanen gr

• 01 September 2013 - 12:29

Tante Ans:

Zo, de eerste dagen zitten er al op. Wat een reis heb je gemaakt, dat is al een hele ervaring geweest. Spannend allemaal hoor maak gelukkig hebben jullie persoonlijke bewaking bij je. :) Ben erg benieuwd naar de foto's en fijn dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Groetjes!!

• 01 September 2013 - 13:47

Tante Suus:

Heej Tobias,

Hartstikke leuk om je eerste ervaringen en indrukken te lezen. Lijkt me wel even wennen, al die mannen met wapens.2 koks lijkt me wel lekker, de wc-diensten wat minder.
    Ben voorzichtig en geniet van alles!! Can't wait to see your pictures!

Groetjes tante Suus x

• 01 September 2013 - 14:34

Jan En Elly:

Hey Tobias,

super om te lezen wat je in die paar dagen al hebt meegemaakt. Geweldig, wat een indrukken doe je nu al op. Volgens mij ben je zo gewend aan het ritme daar en wie kan nou zeggen dat hij een persoonlijke bewapende Kustwacht als bescherming heeft, haha. Wel uitkijken, he.
    Als ik het zo lees, dan is het wel goed georganiseerd en dat is natuurlijk wel fijn. Ben heel erg benieuwd naar je foto's. Geniet er volop van.

groetjes, je lieve Peettante Elly

• 01 September 2013 - 20:21

Annelieke:

Onwijs leuk om te lezen!! Heel veel plezier nog, ik ga jullie avonturen volgen!

• 02 September 2013 - 21:31

Stefan:

Mooi man! Vooral het patroullieren met de beveiligers lijken me een prachtige ervaring :p

• 04 September 2013 - 22:38

Tante Petra:

Hoi Tobias,
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat.
    Succes en vooral veel genieten.