Tortuguero en kanoën - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu Tortuguero en kanoën - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu

Tortuguero en kanoën

Door: Tobias

Blijf op de hoogte en volg Tobias

27 September 2013 | Costa Rica, Tortuguero

We zijn zondag weer naar Tortuguero geweest. Hier hebben we contact gehad met de andere organisatie (STC) hier. Was leuk om te zien.
Daarna wat boodschappen gedaan en toen.. met locals wezen voetballen! Echt grappig :-) leuke middag gehad! We hebben ook nog Nederlanders gezien en even met 1 van hun en foto gemaakt haha.
Daarna wezen uit eten..Maar uit eindelijk duurde het zo lang dat we maar 8 minuten hadden om het op te eten.. Maar het was lekker! Toch weer even wat anders dan op het station.

Daarna hebben we afscheidt genomen van degene die gingen.. jammer! En jaloers want drie van de vijf gaan samen rond reizen. Ik wil mee haha. Ze zijn naar de vulkaan geweest en zijn nu aan het duiken aan de Pacific Coast, heel mooi!

We hebben nu ook dubbele schoonmaak taken en minder patrouilles helaas. Ipv iedere avond 2 of 3 patrouilles is het nu 1 of 2 en met minder man. Wel krijgen we allemaal voor de rest wat meer vrij. Nu is het zo dat als je nest check doet, je geen avond hoeft te doen. Nu we met zo weinig zijn willen ze geen uitval door ziekte en willen ze iedereen op zijn best houden. Wel fijn dus.

Maar Morning Cencus (ochtend patrouille/nesten checken) is nu soms het hele strand en dan is er geen Nest Check maar een Excavation Team. Ik had dat eergisteren, het stormde als een gek. Het schoot niet op, alles was doorweekt, het was koud en alles waaide weg haha. Maar het was wel grappig om te doen. Dan is het dus alleen alle tapes aan de bomen en alle nesten nakijken. Het andere team deed de uitgravingen.

Ook heb ik van de week tijdens een uitgraving mijn eerste Hawksbill hatchlings gezien!! :) Kei leuk! Foto's volgen nog, maar deze heeft de Station Manager per ongeluk van de camera afgehaald en ze is nu naar San José.

Ik ben vandaag wezen kanoën in de ochtend, lag vroeg in bed dus was vroeg wakker (nog steeds 11 uur geslapen haha). Maar om half 9 de kano gepakt en het kanaaltje/riviertje op gegaan. Op het gemakje en maar proberen beesten te spotten. En ja hoor, vanalles gezien. Waaronder de Urania fulgens, een mot die nu op trek gaat en samen met de zwaluwen naar het zuiden vliegt, onderaan het verslag een uitleg over de mot. Ook kaaimannen, grote vogels en Jesus Christ Lizards gezien. Vanalles dus! En een van de Jesus Christ Lizards was een van de grootste tot nu toe gezien! Bijna 1 meter groot!

Ik heb wat foto's toegevoegd. Volgens mij voeg ik ze telkens toe aan de eerste blog? Ik klik op -- zodat hij, dacht ik, in geen enkele blog terecht kwam. Maar ik blijf dus foto's toevoegen, ik hoop dat jullie ze kunnen vinden! Heb nu o.a. foto's van de rivier, vogels, kaaiman en Jesus Christ Lizards toegevoegd.

Deze week weinig stropers gezien, wel zijn er mensen bij de nesten geweest. Verder zijn deze stropers niet gevaarlijk hoor, zolang je je niet met ze bemoeidt. Wel blijkt steeds vaker dat er eieren weggehaald worden, gisteren had ik een uitgraving.. geen eieren meer. De eieren kosten hier geloof ik 2 dollar per stuk en kun je gewoon kopen, ookal is het illegaal. Maarja, de wethandhaving is hier sowieso niet te merken. Er mogen zo bijvoorbeeld geen huizen gebouwd worden bij het strand.. en dat is gebeurt nu toch. Niemand die iets doet..

Oja, ik maak voortaan de kruidenboter hier. Ze kenden dat gewoon niet! Dus nu maak ik 2 of 3 keer per week kruidenboter en iedereen vindt hem lekker. Zondags hebben we brunch, en nu hebben we besloten om met 3 jongens zaterdag en zondagochtend pizza's te gaan maken voor de brunch :)

---
Have you seen them?

Don't worry, you may still have plenty of time, as these stunning diurnal moths, Urania fulgens, are migrating in force right now, and will possibly be observable for months to come.

Confusing migrating bird counts (!), there are thousands flying over base, the canals and the beach. Numbers seem particularly dense at dawn and dusk when the day's heat is less intense.

The reason for these migrations? The caterpillars feed on plants from Omphalea spp. and when population pressure is too great, the plants increase their level of leaf toxicity, and the moths need to seek new feeding grounds. Because of the amount of energy expended to create the higher level of toxins, once the threat is removed, the plants resume their normal chemical balance.

As a result, we get to enjoy the stunning spectacle that is their migration - and while Manuel was able to catch a low-flyer last night so that we could confirm the ID, we had no camera, so have borrowed this image from Texasento.net. Thanks to Mike Quin from Texas entomology!

  • 27 September 2013 - 22:22

    Mam:

    Ha kruidenboter-boy... kruiden in het wild of potjes daar? (over het eten niet te klagen volgens mij)
    Mooi verslag weer. Mooie foto's ook.... leuke beesten die Jesus Christ Lizards, maar die kaaimannnnnn, brrr.....

  • 27 September 2013 - 23:10

    Ellie:

    Hoi Tobias,
    Zo, je hebt het maar druk daar. Maar ook nog tijd over om leuke dingen te doen. Van die kaaiman schrok ik ook wel, bah.
    Ja, ik kan de foto's allemaal zien. Staan wel bij je 1e blog, maar dat maakt niks uit.
    Kijk al weer uit naar je volgende blog!
    Succes verder, Cees en Ellie

  • 27 September 2013 - 23:21

    Tante Ans:

    Zo, vanavond 2 verslagen gelezen, ook die vorige nog.
    Blij om te horen dat het als lezer enger lijkt met die stropers enzo dan dat het is.

    Er wordt dus toch wel rekening gehouden met jullie gezondheid ibj het plannen van de diensten. Tja, aan zieke mensen hebben ze ook niets en met 5 man minder kun je ook niet hetzelfde werk blijven doen.

    Leuk dat jij die kruidenboter daar maakt, en dat ze die nog lekker vinden ook. Benieuwd wat ze van de pizza's zullen vinden :P

    Ga nu de foto's even bekijken, altijd leuk om die te zien.

    Tot je volgende verslag


  • 28 September 2013 - 12:27

    Jan En Elly:

    Hoi Tobias,

    Zo te lezen wordt je een echte allrounder. Patrouille, kookdienst, schoonmaakdienst en gelukkig vrije tijd. Pizza en kruidenboter, haha. Je bent je onmisbaar aan het maken.
    Fantastisch om te lezen welke dieren je daar allemaal ziet. Hou ze wel op veilige afstand en ..... straks niet mee naar huis nemen. Gewoon kijken, maar afblijven, haha.
    Wel een goede maatregel om uitval door ziekte te voorkomen door meer vrije tijd. Niet vervelend toch!
    Moesten ze bij ons op het werk ook eens invoeren.

    Geniet van alles wat je daar meemaakt.

    groetjes Jan en Elly

  • 02 Oktober 2013 - 14:13

    Opa En Oma:

    Hoi Tobias.
    Hier een laat berichtje van ons, zijn nog een weekje naar Duitsland geweest.
    Ja, je kunt van alles meemaken zo ver weg.
    En met je kookkunsten zullen ze ook wel blij zijn.
    En Tortuguero is dat een stad zoals hier, waar ze vanalles hebben of ook niet.
    Het rondtrekken komt voor jou ook nog, maar evengeduld.
    We gaan nu de foto,s kijken.
    Dus tot de volgende keer.
    Opa en Oma.

  • 03 Oktober 2013 - 20:00

    Doy Hendriksen:

    Hee tobias hoe is het daar een heb je het leuk daar en de foto's zijn mooi groetjes doy en de rest een een poot van sjefke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Hallo allemaal, Ik ben dus Tobias, als je deze link hebt gevonden zal je me vast wel kennen. Ik ga me hier denk ik ook vooral focussen op mijn echte kennissenkring, en dus minder op de SSCS supporters uit de hele wereld (wel de Nederlandse dus!. ..,dit wordt waarschijnlijk gewoon allemaal Nederlands. Ik ben nu sinds eind augustus voor 5 maanden in Costa Rica. Ik ga onderzoek doen naar het verband tussen de legselgrootte en het nestsucces bij de groen zeeschildpad. Ik zal hier mijn avonturen bij gaan houden.

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 2344
Totaal aantal bezoekers 13739

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Costa Rica: Zeeschildpadden onderzoek

Landen bezocht: