Ditjes en datjes (Weet geen titel:)) - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu Ditjes en datjes (Weet geen titel:)) - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu

Ditjes en datjes (Weet geen titel:))

Blijf op de hoogte en volg Tobias

04 Oktober 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Ben ik weer :-)
Bedankt voor de reacties :-)

De kruiden zijn deels uit potjes en deels uit de tuin :)
De pizza was trouwens heel goed gelukt :) En helemaal vers!!
Het rustige schema is weer iets aangepast nu.. toch weer druk haha.

Opa&oma, Tortuguero is de grootste stad hier in de omgeving. Maar het is maar 1 straat van een paar honderd meter met wat mini supermarktjes, cafeetjes en restaurantjes :-) wel leuk hoor! maar niet te vergelijken met iets in NL ;-)

Hey Doy,
Leuk dat je een berichtje plaatst! :) Hier alles goed! Altijd lekker warm en hele mooie natuur! Heel veel mooie beesten en jungle :) En de schildpadden zijn helemaal super!!

------
Het nest seizoen begint af te lopen nu, snachts zien we steeds minder schildpadden. Soms lopen we 5 uur over het strand en zien we niks.
Het uitgraven van nesten begint nu toe te nemen. We graven nesten uit 2 dagen nadat we hatchlingtracks gezien hebben, of na 5 dagen van depressie in het zand of na 65 dagen. We graven nu nesten uit van eind juli.
Het aantal uitgravingen neemt dus toe en het aantal nieuwe nesten af. Waarschijnlijk stoppen we eind deze maand met de nachten.
De uitgravingen zijn wel leuk hoor! Tenminste, meestal.. als het nest succesvol blijkt een je alleen maar lege eieren aantreft is het leuk. Maar we hebben ook gehad dat we 140 dode eieren open moesten maken om te kijken hoe ver ze ontwikkelt waren. Bleh..

Ook deze keer weer een stukje gebrek aan handhaving... van de week gingen we boekenkasten van het huis van de station manager naar de school brengen.. zagen we onderweg 3 mannen.. twee beneden bij een boom en 1 ruim 20 meter hoog in de boom.. had ie een 2 meter lange leguaan gevangen en een touw om z'n nek gedaan.. en toen opgehangen.. eikels! En dat de politie dan komt.. hoo maar.. die blijven lekker koffie drinken.

Ook een aantal dagen eerder is er een boot vlakbij geweest, met gewapende mannen die een schildpad meenamen. Politie had opeens niemand voor handen..

Woensdag kregen we bericht dat men illegaal zand aan het opgraven was van het strand, honderden zakken vol. Zijn wij gaan doen of we de vogeltocht deden en hebben we ze heel goed op de foto gezet en het bewijs maar de politie gestuurd :-)

Genoeg gezeur over het tekort aan handhaving.

De oude kok komt weer vaker terug! Ze kan weer lopen :-) het eten smaakt meteen stukken beter en we krijgen meteen veel extra's :-)
Zij weet tenminste hoe ze standaard groente lekker kan laten smaken :-) we zijn weer blij!

Het word binnenkort nog rustiger op het kamp. Wel Komen er voor korte tijd waar nieuwe mensen gelukkig. Dus we zullen zien hoe dat gaat.

Nu we zo druk bezig zijn vliegt de tijd voorbij. Het lijkt wel of ik om de dag m'n beddengoed verschoon, terwijl dat elke woensdag is. Gaat rap zo! Komende woensdag zijn we hier al 6 weken!

Vandaag is mijn vrije dag, dus even op het gemakje wat kleren wassen, geskyped met spap en smam, en zometeen even mijn schoonmaaktaken doen. Gisteren is een nest verkeerd opgemeten, dus dat moet vandaag eigenlijk opnieuw, maar omdat het mijn vrije dag is proberen de andere teamgenoten het te doen, dankjewel :)

Ik heb gisteren al wat foto's uitgezocht zodat ik al een beetje een impressie heb van alles. Beetje opgedeeld in natuur, activiteiten, etc. Wil dit bij gaan houden zodat ik niet nog weken bezig ben als ik terug kom.

Vanavond weer koekjes bakken! :) Tenminste, dat is de bedoeling, maar gister was de suiker op, even afwachten of dat er nu weer is.

Spreek jullie weer :)

Ps. Ergens staan er weer nieuwe foto's! Waarschijnlijk dus bij de eerste blog of iets dergelijks ;)

  • 05 Oktober 2013 - 00:14

    Tante Leen:

    Vandaag is het hier dierendag, maar dat is het bij jullie natuurlijk iedere dag,ik sta er versteld van dat je al bijna 6 weken weg bent, de tijd vliegt, ik hoop ook voor jou, nog een fijne tijd daar, Groetjes uit Oirschot.

  • 05 Oktober 2013 - 10:28

    Mam:

    Ja we zijn weer helemaal bij he na het skypen.
    Spikey blij toen ie jou hoorde en zijn oren bleef spitsen.
    (Ik heb het-blog-lezen toch tot vanacht bewaard en ben niet stiekem op Ellies feest op de wc gaan zitten lezen.)

  • 05 Oktober 2013 - 13:28

    Opa En Oma:

    Hallo Tobias.
    Daar zijn we weer, de schildpadden, hoeveel weken of maanden per jaar leggen die eieren.
    En heb je jullie huis al gepoetst.
    We hadden in de camper de tv. aan en zagen je landrover in Afrika. hij was toen nog
    van Robert ten Kats.
    Die had hem voor naar Afrika te gaan gekocht zei hij.
    Wat is de natuur toch mooi daar he, geniet er maar van, want het is niet zeker dat je er nog ooit komt.
    De foto,s waren ook weer leuk.
    En wat kunnen jullie lekker koken. als je ooit recepten van iets nodig hebt mail maar,
    maar als de kok weer terug is heb je ze natuurlijk niet nodig.
    Nu dat was het van hieruit weer, tot de volgende keer.
    Doei Tobias.
    Groetjes Opa en Oma.

  • 05 Oktober 2013 - 20:22

    Tante Ans:

    Hey hey,
    Komen die schildpadden alleen maar het strand op om eieren te leggen? Je schrijft tenminste dat het nestseizoen bijna voorbij is en dat je nu veel minder schildpadden ziet.

    Hoe gaat het met je onderzoeksrapport dat je 20 september moest inleveren? En was dat een eerste gedeelte wat je moest inleveren of begin je nu weer een nieuw onderzoek? Ben beetje nieuwsgierig :)

    Gelukkig weer lekker eten nu en anders flans jij maar weer iets in elkaar haha.
    Jij bent trouwens ook goed bezg met allerlei huishoudelijke karweitjes, ook dat moet gebeuren he.

    Fijn dat de tijd voor jou snel voorbij gaat, dat wil zeggen dat je het nog steeds goed naar je zin hebt daar. Maar dat is ook wel te merken aan dat lachende gezicht van jou op foto's oa van skype (haha) en aan de mooie foto's die je maakt.

    tot je volgende bericht
    groetjes


  • 05 Oktober 2013 - 23:08

    Ellie:

    Nee nee, niet zomaar op mijn feest stiekem op de wc een blog gaan zitten lezen mam!!
    Ja Tobias, ze zei al wel dat je het blog nog niet moest plaatsen omdat ze op feest moest. Ze had het van mij gerust mogen lezen. Het is toch altijd weer leuk als er een nieuw blog verschijnt.
    Jij vermaakt je daar prima. Is het ook echt wat je er van verwacht had? Ik denk wel dat je goed voorbereid vertrokken bent.
    Ik heb ook wel 't idee dat 't met je teamgenoten wel gezellig is en een fijne samenwerking. Op je vrije dag een taak van je overnemen bv betekent toch dat je wat voor elkaar over moet hebben.
    Het gaat helemaal goed komen daar!
    groetjes, Cees en Ellie

  • 06 Oktober 2013 - 18:51

    Tante Suus:

    Heej Tobias,

    Belachelijk dat die stropers en andere natuurvandalen gewoon hun gang kunnen blijven gaan!!
    Toevallig was er net op NatGeo Wild n stuk over wat de mensen in Costa Rica met die schildpadeieren doen...fijn om te lezen dat je t zo goed naar je zin hebt!! Time flies when you're having fun!!
    Als je terug bent kun je kennis maken met ons nieuwe gezinslid Bram, maar je zult hem al wel op FB voorbij hebben zien komen... Geniet met volle teugen daar!! Groetjes tante Suus x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Hallo allemaal, Ik ben dus Tobias, als je deze link hebt gevonden zal je me vast wel kennen. Ik ga me hier denk ik ook vooral focussen op mijn echte kennissenkring, en dus minder op de SSCS supporters uit de hele wereld (wel de Nederlandse dus!. ..,dit wordt waarschijnlijk gewoon allemaal Nederlands. Ik ben nu sinds eind augustus voor 5 maanden in Costa Rica. Ik ga onderzoek doen naar het verband tussen de legselgrootte en het nestsucces bij de groen zeeschildpad. Ik zal hier mijn avonturen bij gaan houden.

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 13743

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Costa Rica: Zeeschildpadden onderzoek

Landen bezocht: