Genieten - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu Genieten - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu

Genieten

Door: Tobias

Blijf op de hoogte en volg Tobias

14 Oktober 2013 | Costa Rica, Tortuguero

De tijd gaat inderdaad vlug tante leen :-) vliegt voorbij!

Toch niet mam? :-)

Opa en oma, deze schildpadden soort komt hier van ongeveer juni/juli tot oktober een de schildpadden komen dan 3 keer een nest leggen, met een interval van ongeveer 2 weken. Ja mama stuurde er foto's van door! Ik wist dat Robert op tv kwam, maar niet dat ze Baraka zouden laten zien, leuk! :-) ik geniet er zeker van! Koken lukt nog aardig goed :-)

Tante Ans, Jep hier wel. Op sommige plekken komen ze ook aan land om te zonnen, maar hier alleen voor eieren te leggen. Ik moest m'n onderzoeksplan inleveren, dat is gebeurt. Nu wachten op feedback en dan opsturen naar school. En daarna aan het uiteindelijke rapport werken.

Ellie, het is wat anders dan verwacht, maar wel positief. Zo kunnen we altijd wel iets doen of gaan doen en is het wat minder strak dan verwacht. Dus gezelliger en wat losser allemaal.

Tante Suus,
Het slaat inderdaad nergens op.. niet leuk inderdaad.
Ik zag hem inderdaad :-) Eerst zag ik een vriendschapsverzoek en had hem niet geaccepteerd want kende geen Bram hahaha. Maar naderhand zag ik het :-) leuk!
-------------


We hebben van de week de wildcameras getest en deels werkende gemaakt :-) dus die hangen nu :-)

Ik had zondag ochtend nest controle, het hele strand. Het duurde alleen wat langer als gedacht in de brandende zon. Maar we vonden opeens een nest dat uit kwam. De hatchlings kwamen dus in de brandende zon terecht. Dan helpen we ze een geven ze schaduw als ze de reis naar de zee maken. Deze tocht moeten ze maken om hun longen en spieren te activeren. Plotseling kwam er een local aan met kokosnoten, opende die een gaf ze aan ons. Hij was trots op ons en zag dat we het heet hadden. Hoe aardig is dat! :-)
Helaas wel weer twee gestroopte nesten snachts..

Jaja, leuke ervaringen hier! We hadden op n ochtend al vele hatchlings naar de zee begeleidt, super! Maar toen we een nest bij de lagoon uit zagen komen was het helemaal super! De lagoon en hatchlings, kan het beter? Ja hoor, want plots zwommen er ook nog dolfijnen voorbij in de zee! wauw! :-)

Verder valt de kruidenboter nog steeds in de smaak en maak ik bakken vol haha. En ook heen ik een kruidensoep gemaakt, gezond en lekker :-) Omdat ik zoveel in de keuken sta vroeg de kok zelfs of ik nog wat recepten wist voor haar zodat ze dat kon maken! :-) Eens over nadenken :-) Ze maakt al zo'n lekkere dingen :-) (dit is de goede kok). En ondertussen is ze mij Spaans aan het leren :-)

Helaas ook nog een gestroopte schildpad deze week, eikels!

Ik had vrijdag kleine pizza's gemaakt, welke goed in de smaak vielen.
Verder hadden we gisteren (zondag) weer brunch, weer pizza haha :) En... het kindje van de station manager was jarig, tijd voor een piratenfeestje dus! We hadden een heel verhaal in scene gezet en waren allemaal verkleedt als piraat. Super leuk!

De ochtenden gaan goed nu, we graven per dag 3-5 nesten op en het aantal nesten neemt dus snel af. Een ochtend duurt nu maar van 5.30 tot 9.15, en dat is dan het hele strand. Het gaat super snel dus, dus dat is wel fijn :)

Ik heb de afgelopen weken wat rondgevraagd of er interesse is in een beach cleanup, en ja hoor dat is er! Donderdag heb ik dus de eerste beach cleanup georganiseerd! En dat is wel nodig helaas....

Verder krijgen we morgen feedback op ons onderzoeksplan en kan ik dit daarna verbeteren en naar school doorsturen. We hadden het al een paar weken geleden af, maar degene die het hier na moest kijken was ziek geweest.

Vandaag is de andere organisatie (Sea Turtle Conservancy) langs gekomen om te kijken hoe het kamp er uit zag en om ervaringen uit te wisselen.

Dat was het wel zo'n beetje. Volgens mij is dit verhaal een beetje een wirwar.. maar ik had een heel mooi verhaal getypt en toen was net opeens de helft weg haha

  • 14 Oktober 2013 - 23:05

    Tante Leen:

    Hallo Tobias, alweer een heel verslag, altijd leuk om te volgen,en ik leer er nog wat van want ik vind het best interessant, fijn dat je er goed werk kunt doen,lukt het al een beetje met je spaanse les, tot volgende keer maar weer, Groetjes uit Oirschot.

  • 15 Oktober 2013 - 09:02

    Mam:

    Hatchlings, dolfijnen en onze Tobias in the blue lagoon... Wa'n skon plaatje!

    Als je weer thuis bent mag je wekelijks verse pizza's maken voor ons. In ruil daarvoor krijg je een warme douche en hoef je je niet te wassen met koud en stinkend grondwater.

    Veel plezier en succes maar weer en hopen dat je verslagen goed bevonden worden.

    Doei doeiiii.
    X

  • 15 Oktober 2013 - 09:10

    Ellie:

    Hoi Tobias.
    Nee hoor, je verhaal is helemaal geen wir-war. Kei leuk om alles te lezen. We krijgen zelfs antwoord op onze vragen. We blijven je volgen.
    Succes, Cees en Ellie

  • 15 Oktober 2013 - 11:27

    Jan En Elly Klessens:

    Hey Tobias, hoe kom je erbij dat dit een wirwar aan verhalen zou zijn. Geweldig om je verhalen te lezen. Je maakt iedere keer weer wat spannends mee. Leuk om te lezen hoe jullie van elkaar leren. Je kookkunst komen we nog wel eens proeven als je weer thuis bent. De verwachting ligt nu wel erg hoog, haha. En initiatief tonen noemen ze dat "beach cleanup", GOED BEZIG. Ben wel benieuwd naar het resultaat als jullie klaar zijn. Nu snap ik waarom jullie niet creatiever zijn in het verzinnen van een soort glijbaan zodat de schildpadjes makkelijker naar de zee kunnen, goed voor de longen en spieren. Ze hebben deze beweging dus nodig. Ik wilde jullie al te hulp komen met een zelfgemaakte "glijbaan". Verrassend welke dieren je iedere keer tegenkomt, geweldig toch.
    Tobias, veel succes met je onderzoeksplan.
    En........neem daar maar een lekkere borrel op het feit dat wij oudjes (de tweeling) deze week 50 worden. PROOST.

    groetjes Elly

  • 15 Oktober 2013 - 13:24

    Opa En Oma:

    Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee Tobias.
    Hier zijn we weer. leuk van de week skypen he.
    Wat kun je niet , onderzoek schildpadden-- koken-- poetsen-- strand schoon maken-- en nu nog een kinder feestje organiseren.
    wat lijkt me dat leuk allemaal.
    En je onderzoek plan dat je in moet leveren zal zeker goed zijn.
    Opa is met Doy naar het bos geweest ,heeft ook Sjef meegenomen.
    Mama Bo en ik zijn wezen Lunchen.
    Werk en leer ze daar, hopelijk met warm weer, want hier wordt het koud en nat.
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
    Vele groetjes Opa en Oma.

  • 21 Oktober 2013 - 12:28

    Tante Ans:

    Hey Tobias,

    Heerlijk steeds die verhalen met jouw ervaringen, gewoon doorgaan zo!! We leren er zelfs van, krijgen antwoord op vragen en verder ook nog veel interessante info, helemaal perfect.

    Je bent inderdaad voor alles en overal inzetbaar haha.
    En wat zal dat geweldig zijn geweest: de lagoon en hatchlings en dan die dolfijnen.
    Ik zou soms wel eens gewoon eventjes erbij willen zijn en genieten van al dat moois.
    (En ook wat van de warmte want hier hebben we al een paar keer de verwarming aangehad.)

    Nu maar hopen dat je goede feedback krijgt op je onderzoeksplan zodat je daar weer mee verder kunt.

    tot je volgende verslag

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Hallo allemaal, Ik ben dus Tobias, als je deze link hebt gevonden zal je me vast wel kennen. Ik ga me hier denk ik ook vooral focussen op mijn echte kennissenkring, en dus minder op de SSCS supporters uit de hele wereld (wel de Nederlandse dus!. ..,dit wordt waarschijnlijk gewoon allemaal Nederlands. Ik ben nu sinds eind augustus voor 5 maanden in Costa Rica. Ik ga onderzoek doen naar het verband tussen de legselgrootte en het nestsucces bij de groen zeeschildpad. Ik zal hier mijn avonturen bij gaan houden.

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 13741

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Costa Rica: Zeeschildpadden onderzoek

Landen bezocht: