Geen brood en geen laptop - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu Geen brood en geen laptop - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu

Geen brood en geen laptop

Door: Tobias

Blijf op de hoogte en volg Tobias

06 November 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Ben ik weer.

Alles gaat hier nog redelijk z'n gangetje. Was dus 1 dag niet helemaal lekker maar slaap doet goed. Wel nog heel erg verkouden. Maarja heel wat fruit en n bord sla per dag helpt wel :-)

Ik heb van de week de nesten natuurlijk weer gecontroleerd. Helaas was er 1 open gegraven door een hond. Veel leeg gegeten eieren, 1 open ei vol maden en 2 ei met een snee dr in.. met een jonge schildpad die nog leefde maar nog lang niet kon uitkomen (stage 2 van de 4).. heel naar om te zien.. zo hulpeloos en hij bleef maar draaien met z'n hoofd... zielig!

Maar er zijn ook leuke dingen, we zien heel veel hatchlingtracks deze weken. Veel hatchlings die naar de zee gaan dus! Echt super!
En van de week moesten we terug lopen, kwamen we een oldtimer pickup tegen die boomstammen aan het slepen was. Mochten we achterin springen en bracht hij ons even terug! :-) kei leuk! Binnenkort even koekjes voor hem maken. En ook voor de meneer die ons telkens kokosnoten geeft.

Over kokosnoten gesproken, ik was van de week spontaan in een hoge palmboom geklommen om kokosnoten te pakken haha.

Ook zijn we nog even naar San Francisco geweest, het kleine dorpje hier. Even bananenchips, limoenen en n ijsje gekocht :-) en van tevoren lekker wezen zwemmen in de zee :-) was een hete dag.

Het was deze week ook eens tijd om m'n kleren te repareren. 3 knopen opnieuw vast gemaakt en n scheur van 7 cm dicht genaaid. Kan het er weer even tegen!

We hadden ergens een nest echt 150 meter van de zee af. Dit nest zouden we op tijd opgraven om mogelijk de hatchlings te helpen. Zagen Bart en ik opeens tig hatchling tracks, is het nest al uitgekomen! En minstens 50 hatchlings hebben de tocht naar de zee gehaald :-) en er zaten nog 27 hatchlings aan de oppervlakte in het nest, opgesloten in het gat dat ontstaat door het uitkomen en het verlaten van het nest. Bart snel zijn blouse uitgedaan en toen hebben we ze daar in gedaan en naar het strand gebracht zodat ze maar 20 meter hoefde te lopen en het zeker overleven. En dit natuurlijk afgesloten met 2 kokosnoten.
Tijdens een opgraving ook nog n dood ei gevonden met n tweeling er in.

En oja.. de oven is ontploft.. dus geen koekjes en brood meer.. reparatie kan n maand duren..

Verder is er zaterdag nog iets misgegaan... mijn laptop heeft het begeven... Ik heb inmiddels al mijn belangrijkste data en foto's op een usb stick gezet dus dat ben ik in ieder geval niet kwijt. Maar nu is het probleem dat ik amper op de laptop kan werken, bij alles wat ik doe loopt hij vast. Even proberen op te lossen dus. Ik moet ook nog even kijken hoe ik dat met de blogs ga doen. Als alles weer normaal werkt krijgen jullie weer wat foto's!

Komende vrijdag (8e) gaan Bart en ik op visa-run. We zullen eerst 1 nacht overnachten in Porte Viejo, daarna 4 nachten (geloof ik) in Bocas Del Toro in Panama en dan op de terugweg weer 1 nacht in Porte Viejo. Zin in! Even weg van het dagelijkse leven hier :)

Jullie horen nog hoe het was!

  • 06 November 2013 - 19:40

    Mam:

    Balen van je laptop hè.
    En vrijdag jullie 'vakantie-tje' dus tussendoor. Geniet ervan, kijk goed goed uit, maak veel foto's en weer veilig terugkomen bij Coterc.
    Ben benieuwd.
    XXX

  • 06 November 2013 - 20:31

    Opa En Oma:

    Wat zal dat balen zijn van de oven, en je laptop.
    Ik wilde je net een mailtje sturen, toen je blog binnenkwam.
    En de kokosnoten zijn ze lekker, en het vocht kun je dat opdrinken.
    Wat maak je toch ook veel leuke dingen mee he.
    En weer veel hatchingtracks gezien en geholpen.
    Wat lijkt me dat ook heerlijk voor jullie, toch er even tussen uit.
    Goed uitkijken he. En pas op je geld en spullen.[hahaha die Oma.]
    Maikel is net hier geweest voor een nieuwe stoep voor. Dat wordt Januari of Februari.
    Wat een klets he, maar ja het schrijft.
    Verder hier alles oke met ons.
    Het is hier rot weer en dat blijft nog even.
    Opa heeft van de week al het hout in het bos klein gezaagt.Heeft er bijna vier dagen over gedaan.
    Hij zegt dat hij op de zomer wacht, maar ja dat duurt nog even hier.
    Groetjes Opa en Oma.

  • 06 November 2013 - 23:44

    Tante Suus:

    Heej Tobias, dat wordt dus nog meer fruit, maar dan als ontbijt zolang jullie geen brood hebben. Wat zullen jullie gezond terugkomen! Hihi...
    Geniet van jullie korte vakantie en luister naar oma, let op je spullen!!

    Geniet ervan!

    Groetjes tante Suus

  • 07 November 2013 - 13:01

    Ellie:

    Wat vervelend dat je laptop het begeven heeft. Ook voor ons natuurlijk want we zaten weer op een blog te wachten, hahaha. Maar dat is voor jou het minst belangrijk. Gelukkig dat je je data en foto's al op een usb-stick hebt kunnen zetten, anders zou al je werk overnieuw moeten.
    En morgen een kleine vakantie. Ook weer leuk om even iets anders te doen.
    Als je weer foto's geplaatst hebt hoor ik het wel. Kan anders zo voor me zien hoe jullie met die hatchlings in een bloes over het strand lopen. Weer een goeie daad verricht.
    Geniet van je vrije dagen en tot je volgende blog (of jullie mam houdt me wel op de hoogte).
    groetjes, Cees en Ellie

  • 07 November 2013 - 16:36

    Tante Leen:

    Erg vervelend van je laptop, maar ben wel blij dat je weer beter bent en dat jullie daar goed werk kunnen doen waar je ook nog plezier aan beleefd.Ik volg nog steeds met spanning je belevenissen. Geniet van je vakantie en tot een volgende keer, Groetjes Tante Leen

  • 15 November 2013 - 23:19

    Tante Ans:

    Hallo Tobias, je bent nu natuurlijk weg vanwege je vakantie maar dan lees je het later wel. Wel handig dat je nu zelfs ook al je eigen kleren kunt maken. Maar van die koekjes bakken komt nu natuurlijk niets, jammer voor de "taximan" en de "kokosman".

    Wat vreselijk zielig als je zo'n ei tegenkomt met een schildpadje wat nog leeft, met zijn kopje schudt, maar geen kans van leven heeft. Heel naar hoor en dan moet je toch wel echt een keer slikken denk ik.
    Maar gelukkig zijn er ook nesten waar alles goed gaat en waar je de jonge schildpadjes wel kunt helpen. Hoeveel schildpadjes kunnen er eigenlijk in een nest zitten want jij hebt het over 50 en dan nog 27 die julllie richting zee hebben gebracht.?

    Verder hoop ik dat je het probleem met je laptop kunt oplossen, anders zul je van een ander de laptop meoten gebruiken maar dat is natuurlijk niet practisch. Gelukkig dat je alles op een stickie hebt staan, slimme jongen ben jij toch he!! Gaat het goed met je verslagen enz.?

    NOu, hier gaat alles zijn gangetje, het wordt steeds kouder en (te) veel regen. Tja, dat noemen ze winter he, daar heb jij dus geen last van nu.

    Geniet weer van de komende tijd, doe voorzichtig en blijven schrijven hier he, als je tijd hebt en het lukt met de laptop.

    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Hallo allemaal, Ik ben dus Tobias, als je deze link hebt gevonden zal je me vast wel kennen. Ik ga me hier denk ik ook vooral focussen op mijn echte kennissenkring, en dus minder op de SSCS supporters uit de hele wereld (wel de Nederlandse dus!. ..,dit wordt waarschijnlijk gewoon allemaal Nederlands. Ik ben nu sinds eind augustus voor 5 maanden in Costa Rica. Ik ga onderzoek doen naar het verband tussen de legselgrootte en het nestsucces bij de groen zeeschildpad. Ik zal hier mijn avonturen bij gaan houden.

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 13735

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Costa Rica: Zeeschildpadden onderzoek

Landen bezocht: