Hatchlings en een lichtgevende schildpad - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu Hatchlings en een lichtgevende schildpad - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Tobias Krieken - WaarBenJij.nu

Hatchlings en een lichtgevende schildpad

Door: Tobias

Blijf op de hoogte en volg Tobias

09 September 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Hey allemaal,

Heb donderdag mijn eerste opgraving gedaan. We graven een nest 10 dagen na de uiterlijke uitkom datum op. Bij de groene zeeschildpad is dat na 65 dagen. En tijdens de opgraving heb ik mijn eerste hatchling (jonge schildpad) gezien! Het waren er zelfs 4! Maar 3 moesten we weer begraven omdat ze nog niet klaar waren. De andere hebben we 30 meter naar de zee laten rennen.Dit moet omdat ze daarmee hun longen activeren. Tijdens het rennen hield ik continu een tas boven hem voor de schaduw :-) mooi om te zien hoe ze de zee in zwemmen!

Hierna zijn we naar Tortuguero geweest, dat is dé stad hier in de omgeving! Is 1 straat met wat winkeltjes en restaurantjes. Was goed in ff van het station af te zijn. We zijn hier even naar de supermarkt geweest en zijn daarna wezen uit eten. Lekker pizza Hawaï en brownie met ijs gegeten! Goede onderbreking!

Donderdag avond heb ik nog een schildpad kunnen onderzoeken tijdens nacht patrouille en heb ik mijn eerste lichtgevende schildpad gezien! Super vet! Dit word veroorzaakt door bacteriën of fyto plankton.

Maar het was wel vermoeiend zo.. druk schema.. heeft me een beetje gesloopt en was tijdens de patrouille meer slapend dan wakker. Even een dip..

Vrijdagnacht weer patrouille gehad en n schildpad onderzocht, alles z'n gangetje.
We hebben weer 8 zwaar bewapende kustwacht op bezoek. Een paar zijn dezelfde als vorige keer een wisten m'n naam nog haha. Ze vroegen of ik mee voetbal ging kijken.

Er zijn nu dus zwaar bewapende kustwacht hier, ook hebben ze twee super grote boten bij. Snap niet dat de ene door het riviertje past. 3 motoren van 200 pk:-)

We hebben op de nacht patrouille 12 kinderen mee gehad als onderdeel van een educatie programma. Dus 3 patrouille teams, 8 kustwacht en 12 kinderen met begeleiding. Drukte!

Afgelopen nacht heb ik weer patrouille gehad. Inclusief de twee gezelligste kustwacht, leuke avond! En weer wat Spaans geleerd haha. Ook hebben we 3 vissers aangetroffen, welke weggestuurd zijn door de kustwacht. Ze waren niet zwaar in overtreding of zonder bewijs, dus ze konden niet gearresteerd worden.

Vandaag nog even naar het strand geweest, sinas gehaald en lekker gezwommen. Waren we aan toe, want onze ventilator is kapot gegaan..

Bye

  • 10 September 2013 - 00:06

    Tante Leen:

    Zo te lezen heb je een volle agenda, dit is wel fijn want dan vliegt de tijd en zijn je 5 maanden zo voorbij, groetjes

  • 10 September 2013 - 08:39

    's Mam:

    En ben je mee voetbal gaan kijken, jouw sport, ahum....

    Blij dat ik je bericht lees, de krokodillen hebben je dus met rust gelaten toen je gisteren de rivier over moest steken.

    Ik ben benieuwd of je je echt niet gaat scheren de komende tijd.

    xxxxx

  • 10 September 2013 - 10:54

    Tante Ans:

    Heerlijk om je zo enthousiast te "zien". Ook al is het dan op sommige dagen erg vermoeiend, zoiets zou je hier nooit mee kunnen maken, geweldig om dat nu allemaal te kunnen zien. Gelukkig heb je ook je ontspannende momenten, kun je weer even bijkomen!

    Dat drinkwater op die foto ziet er trouwens niet zo drinkbaar uit en wat lijk jij op die ene foto veel op jullie pap. En wat lees ik: niet scheren de komende tijd? Weet Elke dat ook haha?
    Heb je ook foto's van je werk- en slaapplek? Is leuk om te zien waar jij verblijft.

    Heel veel groetjes van ons allemaal

  • 10 September 2013 - 12:06

    Ellie :

    Hoi Tobias,
    Wat een verhalen weer zeg. Je maakt echt wat mee daar.
    Hahaha, ik zie je al achter het schildpadje aanrennen, komisch.
    de groeten van ons! Cees en Ellie

  • 10 September 2013 - 19:44

    Opa En Oma:

    Hoi, Tobias daar zijn we weer.
    Wat is het allemaal spannend, met hetgeen wat je doet, geweldig.
    Opa is jaloers, hij zou dat ook wel willen.
    Ben je toch niet aan de diaree van dat heldere water.
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiii ik mail van de week nog wel.
    Oma en Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tobias

Hallo allemaal, Ik ben dus Tobias, als je deze link hebt gevonden zal je me vast wel kennen. Ik ga me hier denk ik ook vooral focussen op mijn echte kennissenkring, en dus minder op de SSCS supporters uit de hele wereld (wel de Nederlandse dus!. ..,dit wordt waarschijnlijk gewoon allemaal Nederlands. Ik ben nu sinds eind augustus voor 5 maanden in Costa Rica. Ik ga onderzoek doen naar het verband tussen de legselgrootte en het nestsucces bij de groen zeeschildpad. Ik zal hier mijn avonturen bij gaan houden.

Actief sinds 28 Juni 2013
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 13741

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Costa Rica: Zeeschildpadden onderzoek

Landen bezocht: